اعلام حریق

اهمیت استفاده از سیستم اعلام حریق

اهمیت استفاده از سیستم اعلام حریق

امروزه در صنعت ساختمان اهداف ساخت به سویی می رود تا با تغیرات جزیی و استفاده بهینه از امکانات موجود بهترین فضا را جهت پیشگیری از خطرات و کاهش ریسک پذیری در ساختمان فراهم آورد.

در این نقطه نقش مهندسین در ساخت و سازها متمایز از سایر افراد می‌باشد، به گونه ای که در اخبار می‌شنویم در شهرهای بزرگ جهان مانند توکیو در سال شاید هزاران زمین لرزه به وقوع می‌پیوند ولی آماری از خسارت مالی یا جانی شاهد نیستیم یا اینکه آمار حریق در شهرهای بزرگ دنیا نشان دهنده این واقعیت است که مهندسی در جهان به سمتی پیش می‌رود که همواره پیشگیری بهتر از درمان است . سیستم اعلام و بدنبال آن اطفاء حریق از جمله مواردی است که به موضوع پیشگیری از بروز حریق در ساختمان می‌پردازد.

آتش سوزی یکی از خطرناکترین پدیده‌هایی است که روی می‌دهد و زیانهای قابل توجه جانی و مالی به بار می‌آورد. ما همه روزه شاهد آتش سوزیهایی در نقاط مختلف جهان هستیم که موجب از بین رفتن انسانها و به بار آمدن زیانهای فراوان مالی می‌گردد. یکی از وظایف مسئولین بخشهای صنعتی ، خدماتی و … مقابله با آتش سوزی و جلوگیری از گسترش دامنه آتش است. وظیفه طراحان ساختمانها این است که در طراحی ساختمانها خطرات ناشی از آتش سوزی را به حداقل برسانند و زمینه اقدامات ایمنی لازم را در صورت بروز آتش سوزی ، فراهم سازند.

سیستم های اعلام حریق که چندین دهه از طول عمر آن در جهان می‌گذرد توانسته به خوبی جایگاهی مناسب را در صنعت ساختمان بدست آورد. به گونه ای که ما امروزه در نشریات و مقررات ملی ساختمان در کشور خود شاهد این مدعی هستیم که تاکید لازم برای موضوع سیستم های اعلام حریق می گردد به ویژه این مسئله برای ساختمان خاص و آپارتمان‌های ۴ طبقه و بالاتر دارای اهمیت می‌باشد. زیرا حفاظت از اموال و جان دارای اهمیت انکار ناپذیر است . متاسفانه علی رغم تاکید و وضع قوانین در خصوص نصب سیستم های اعلام حریق این مهم هنوز نتوانسته در صنعت ساختمان خودی نشان دهد . سازنده یک ساختمان یا مصرف کننده آن ضرورتی جهت نصب نمی‌بیند . زیرا ممکن است سیستم اعلام حریق در یک منزل در طول سالیان کاربردی نداشته باشد.

و یا حتی مضر هم باشد چون شیطنت های کودکانه نظیر شکستن شاسی اعلام حریق یا مورادی از این دستکاری‌ها سبب می گردد تا گاه و بی گاه سیستم اعلام خطر نماید در صورتی که خطری وجود نداشته است.

وقتی‌که حریق رخ می دهد مهمترین موضوع دارای اهمیت فراوان است زمان می‌باشد، همواره شکایت تمام کسانی که ساختمان یا انبار یا … آنان دچار حریق شد شکایت از تاخیر در زمان رسیدن آتش نشانان می‌باشد زیرا فرصت دیدن حریق تا خاموش کردن آن زمان زیادی نیست و همواره آتشنشانان با مشکلات مانند ترافیک تا رسیدن و بعد از آن رسیدن تا طبقات بالا یا ارتفاع های بلند در ساختمان دچار حریق شده اند.

اینجاست که نقش پیشگیری دارنده سیستم اعلام حریق از موضوعات دارای اهمیت است.

البته تنها نصب این سیستم کافی نیست زیرا این ادوات نیز مانند سایر ادوات الکترونیکی باید دارای سیستم تعمیر و نگه داری باشد. پس از نصب این سیستم ما باید آنها را در زمانهای معینی مورد بازرسی قرار داد تا از خرابی های احتمالی آن جلوگیری به عمل آید و در شرایط لازم سیستم به درستی عمل کند. در ادامه به بررسی اجزاء سیستم اعلام حریق می‌پردازیم.

تقسیم بندی سیستم اعلام حریق با توجه به پیکربندی حفاظت و انواع آن:

همانگونه که در مقدمه ذکر گردید حفاظت از جان و دارایی مهمترین مواردی است که برای انسان دارای اهمیت می باشد لذا با توجه به این مسائل سیستم های اعلام حریق را می توان به دسته بندی های ذیل تقسیم نمود.

حفاظت از جان:   

سیستم های اعلام حریقی که جهت حفاظت از جان برای یک سازه طراحی می شوند را می توان در چندین سطح تقسیم بندی نمود.

به‌کارگیری سیستم های اعلام حریق تنها برای فضاهایی که دارای خطر بسیار بالایی هستند.

به‌کارگیری سیستم های اعلام حریق برای مسیرهای فرار

به‌کارگیری سیستم های اعلام حریق تنها برای مسیرهای فرار و اتاق‌های مجاور که دسترسی به این مسیر ها دارند.

به‌کارگیری سیستم های اعلام حریق تنها برای مسیرهای فرار و فضاهایی که  از لحاظ بروز حریق خطرات بیشتری را متوجه ساکنین می‌نماید.

به‌کارگیری سیستم اعلام حریق برای کلیه فضاهایی یک سازه به جز حمام و دستشویی

حفاظت از اموال و دارایی ها:

چنانچه سیستم اعلام حریق برای حفاظت از اموال و دارایی های درنظرگرفته شود  می توان آن را در دو سطح تقسیم بندی نمود.

به‌کارگیری سیستم اعلام حریق برای کلیه فضاها

به‌کارگیری سیستم اعلام حریق برای فضاهایی که از قبل طراحی شده‌اند

شایان ذکر است که کلیه این دسته بندی ها با توجه به استانداردهای رایج صورت پذیرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *